Jak przygotować się na bieganie zimą?

jak ubrac sie na zimowy bieg

Mówi się, że bieganie uzależnia. Biegacze chcą uprawiać ten sport praktycznie przez cały rok. Jednak kiedy przychodzą pierwsze mrozy i zaczyna padać śnieg wiele osób rezygnuje z biegania czekając do wiosny, by ponownie rozpocząć regularne treningi. Czy faktycznie trzeba rezygnować z biegania, kiedy temperatura na dworze staje się coraz niższa? Oczywiście, że nie. W tym artykule podpowiadamy, jak przygotować się do biegania w zimowej aurze, tak by się zahartować, a nie rozchorować.

Przy jakiej temperaturze można bezpiecznie biegać zimą?

Lekki przymrozek czy pierwsze chłody to nie powód do rezygnacji z biegania. Jednak trzeba pamiętać, że bieganie przy bardzo niskich temperaturach nie jest zalecane. Jaka zatem jest bezpieczna granica temperatury dla biegaczy? Specjaliści z zakresu sportów, jak i sami biegacze wskazują, że granicą temperatury, przy jakiej można biegać w komfortowych warunkach jest około -5, -10 stopni. Osoby posiadające wysoką tolerancję na chłód wskazują również na -15 stopni, jednak bardzo mało osób biega przy tak niskich temperaturach, gdyż wdychanie powietrza o tak niskiej temperaturze może zaszkodzić zdrowiu.

Jak się ubrać na bieganie w czasie zimy?

bluza rozpinana męska
bluza rozpinana męska
W czasie biegania w czasie zimowych chłodów należy zadbać o swoje zdrowie i bezpieczeństwo. Najważniejszy jest dobrze dobrany strój. Ubranie musi być odpowiednio ciepłe. Jednak musi też pozwalać na dobrą cyrkulację powietrza, aby uniknąć przegrzania się i przepocenia, co na mrozie może być bardzo niebezpieczne. Warto zadbać o każdy element stroju, w tym o bieliznę. Najlepiej sprawdzi się bielizna termiczna, która zapewnia ciepło, a dzięki specjalnemu splotowi materiału pozwala skórze oddychać i odprowadza wilgoć na zewnątrz. W czasie biegania w niskich temperaturach warto ubrać się na tak zwaną cebulkę, by w razie potrzeby móc szybko zwiększyć lub zmniejszyć warstwę izolującą przed chłodem. Doskonale sprawdzą się również bluzy chroniące przez zimnem. Jeśli chodzi o spodnie to najlepiej wybrać termiczne legginsy ze wstawkami, które nazywane są stoperami – zatrzymują one wiatr i minimalizują odczucie chłodu w czasie pobytu na dworze. W czasie biegania zimą bardzo ważne jest to, aby chronić stawy i mięśnie, gdyż mogą szybko się wychłodzić, co może później spowodować bóle, a nawet stany zapalne.

Ważne jest także to, aby w czasie biegania na chłodzie chronić uszy i zatoki. Biegacze do ochrony głowy przed chłodem najczęściej wybierają czapki lub grube opaski na uszy.

O czym jeszcze należy pamiętać przygotowując się do biegania zimą?

Przygotowując ubranie do biegania w czasie zimy warto zadbać o elementy odblaskowe. Należy mieć je przy sobie nawet w ciągu dnia, gdyż zimą często widoczność nawet za dnia może być bardzo ograniczona, a mając elementy odblaskowe zawsze zwiększamy swoją widoczność na drodze, a co za tym idzie również i bezpieczeństwo.

Treningi rozciągające warto wykonywać już po skończonym bieganiu. W czasie zimowych treningów lepiej postawić na spokojne biegi długodystansowe. Krótkie i szybkie biegi to lepsze rozwiązanie na czas wiosny i lata. Po bieganiu warto uzupełnić swój trening o zajęcia na basenie czy sesję ćwiczeń na siłowni.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *