Na co zwrócić uwagę kupując rower miejski?

Coraz więcej ludzi decyduje się na poruszanie po mieście rowerem. Na początku takim, jaki akurat mają, typowy MTB lub stary odkurzony rower szosowy. Jednak jazda po mieście rowerem mimo wszystko nie należy do łatwych. Dlatego warto zwrócić uwagę na rower miejski – jednoślad do miejskich zadań specjalnych.

Old Dutch, ale inny

Rower miejski jest ewolucją klasycznych rowerów holenderskich. Kupując nowy rower miejski, należy zwrócić uwagę na kilka podstawowych elementów. Przede wszystkim wielkość roweru musi być dopasowana do nas. Dlatego rama nie może być ani za mała, ani za duża. Wsiadając na rower miejski, musimy podczas jazdy mieć postawę wyprostowaną. Jest to bardzo komfortowa postawa, a przy tym zdecydowanie mamy lepszy ogląd sytuacji na drodze, co ma wpływ na bezpieczeństwo jazdy. W rowerach szosowych czy MTB postawa jest pochylona ku kierownicy, a podczas jazdy po mieście dobrze jest widzieć nie tylko drogę przed sobą, ale  i zadbać o jak najszerszy kąt widzenia.

W rowerach miejskich stosowane są opony 24- lub 26-calowe. Większe powodują mniejszą skrętność, a po wąskich drogach i chodnikach miasta ma to znaczenie. Kierownica jaka stosuje się w rowerach miejskich to model zwany jaskółką. Końce kierownicy zgięte są w stronę cyklisty. Poprawia to komfort jazdy, ręce ułożone są w naturalny sposób, tak jakbyśmy siedzieli z łokciami opartymi o stół. Kolejną rzeczą na którą należy zwrócić uwagę, kupując rower miejski, to przerzutki, a dokładnie biegi umieszczone w tylnej piaście koła. Nie stosuje się kilku kół zębatych przy korbie i na piaście koła tylnego. Rowerem miejskim nie ścigamy się na torze. Biegi schowane w piaście mają jedną podstawową zaletę, chronione przed pyłem i wodą awariom ulegają rzadziej niż klasyczne koła zębate.

miejski rower pod kawiarnią

Dodatki dla komfortu

Współczesny rower miejski kojarzy się przede wszystkim z klasyczną damką z wiklinowym koszykiem na kierownicy. Owszem takie odmiany również można znaleźć. Ale to, co wyróżnia rower miejski od innych modeli, to wyposażenie ułatwiające jazdę oraz zapewniające przejechanie zaplanowanego dystansu czysto. W końcu rowerem miejskim poruszamy się na odcinkach dom – praca, dom – szkoła. Do podstawowych dodatków w klasycznych rowerach miejskich należą błotniki chroniące przed wielkomiejskimi kałużami. Dodatkowo na tylnym kole montowane są osłony, które zapobiegają wkręceniu się w szprychy sukienki lub połów płaszcza. Również lampy i odblaski są nieodzowną częścią roweru miejskiego. Poprawiają widoczność i bezpieczeństwo. Hamulce stosowane w rowerach miejskich są klasyczne szczękowe lub V-breaki, rzadziej stosowane są tarczowe. Dodatkowo również hamulec montowanych jest w tylna piastę, tak zwany torpedo. Całość sprawia, że rowery miejskie cieszą się co raz większa popularnością, zwłaszcza wśród cyklistów, dla których samochód jest zbędny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *